Tuesday, October 18, 2016

Petang yang sedikit panas.

Bertemu mata dengan Kak Ruhiyyah dan Umar, juga Dr Amali sudah mampu menyejukkan ia.

Insan-insan yang dalam diam memberi kekuatan dan inspirasi.

Buku Fiqh Manhaji terus aku buka. Dibelek satu-persatu. Terasa jahil benar diri ini saat ditikam satu-persatu isinya. 

Mata masih membisu pada patah-patah yang tertera. Sesekali hanya berharap masa berlari dengan begitu cepat, agar petang pergi berganti malam. Malam untuk berehat, kata Tuhan. Atau habiskan masa dengan menghadap 'kerja sekolah' Dr Isham.

Tiba-tiba mata menangkap satu susuk tubuh yang dikenali.

"Hah, kelas?"

"Eh, takde."

"Saya nak satu buku!", katanya tiba-tiba. Tangannya menjalar. 

"Saya ambil yang ni ya?" Amboi sesuka hati.

"Ambillah. Saya bagi Matan Ajrumiyyah free." Kataku sambil mata terus pada buku di tangan.

"Mana? Mana?" Matanya meliar mencari.

"Matan Ajrumiyyah dah habis." Aku membalas sambil senyum tersungging. Ah, buku nahu itu; bukankah selalu diguna orang untuk mempelajari tatabahasa Bahasa Arab?

Dia mencebik. Buku di tempat aku jual katanya tak best. Semuanya berlarutan sehinggalah aku mula bertanya buku-buku peribadinya. Dia excited bercerita. Aku excited mendengar.

"Nabi Adam berbicara bahasa apa?" Dan itu permulaan segala cerita.

Penting.

Sepenting soalan, sedetik perkenalan.

Ya, nabi kita yang pertama itu bicaranya bahasa apa? 

0 comments:

Post a Comment