Monday, April 14, 2014

"Jika masih belum membaca Hatiku Di Harajuku, maka awak hanya mengenali 50 peratus Ramlee Awang Murshid," ulah teman saya yang nyata menjadi pembakar semangat untuk membaca novel tersebut (dan novel tersebut mampu saya habiskan dalam masa hanya lima jam membaca tanpa henti!)


"Hatiku Di Harajuku" mengisahkan tentang seorang anak muda Melayu (Risham) yang bercita tinggi ingin menjadi seorang samurai di Bumi Jepun. Noriko antara penyebab dia memasang impian sebegitu selain percaya bahawa nasib hidup tidak menyebelahinya-sejak kecil. Dan dia berjaya menjadi anak didik Yamasaki (datuk Noriko). Risham merupakan satu-satunya anak Melayu yang menjadi samurai di Jepun; digelar sebagai Ryu-Watanabe, digeruni lawan dan dihormati kawan.

Namun segalanya berubah apabila Noriko ditunangkan dengan seorang samurai Jepun yang lain dek hambatan adat. Ryu-Watanabe menghilangkan diri kerana kecewa. Kehilangannya menyebabkan kumpulan Yakuza Amikie kehilangan taring dan terjadilah huru-hara di Harajuku dan Namuza (kawasan mereka) berpunca daripada Yakuza Jiro (musuh ketat). Namaguru (bapa Noriko); yang merupakan ketua kumpulan Yakuza Amikie dibunuh, termasuk seluruh ahli keluarga Noriko. Hanya Noriko terselamat. Dia berazam untuk membalas dendam. Siri pembunuhan ke atas kumpulan Yakuza Jiro dilakukan dengan terperinci dan berterusan.

Sementara itu Risham membawa diri ke Malaysia dan berlakon sebagai seorang dungu di bawah majikannya, Sabrina. Sementelah mengetahui cerita tentang amukan seorang samurai di Jepun (melalui sepupu Sabrina), Risham lantas meneka itu adalah Noriko. Dan dia bercadang untuk membawa Noriko kembali ke jalan yang benar, sebagaimana dirinya yang memulakan hidup baru tanpa dendam ke atas Yakuza Jiro.

(Tiba-tiba rasa macam cerita satu-persatu pula, hinggakan naik pening)

Di Jepun, Noriko yang disangka Ryu-Watanabe diburu oleh Yakuza Jiro. Sabrina mengetahui Risham adalah Ryu-Watanabe (seperti yang disangkanya selama ini) selepas berlaku satu penculikan keatasnya di Jepun. Rahsia terbongkar. Di sini juga, Risham dan Sabrina menyedari mereka saling mencintai. Noriko yang dipujuk agar kembali ke pangkal jalan berdegil ingin membalas dendam atas nama darah Amikie. 

Di pihak Yakuza Jiro, telah berlaku beberapa pengkhianatan dari dalam dan akhirnya jawatan ketua kumpulan jatuh kepada Kobun; seorang yakuza yang bercita-cita menghentikan segala perselisihan antara yakuza dan mewujudkan keharmonian. Dengan bantuan Kobun, kematian Noriko direka-reka untuk menyelamatkan keadaan. Risham kembali ke Malaysia dengan perasaan berkecamuk selepas mengetahui Noriko mati. 

Di Malaysia, secara tiba-tiba Robin, Maniam dan Iskandar dibunuh. Risham disyaki sebagai pembunuh oleh Sabrina kerana sejarah silamnya terdahulu. Kepercayaannya terhadap Risham meluntur. Risham kecewa. Beberapa tika, Risham berjaya dibuktikan tidak bersalah, sebaliknya semua pembunuhan itu dilakukan oleh Noriko yang berusaha menjauhkan Sabrina daripada Risham. Segalanya terungkai apabila Risham mengetahui ayahnya, Rahman masih hidup. Dia memberi peluang kedua kepada ayahnya untuk memulakan hidup baru sebagai sebuah keluarga; walaupun tanpa arwah ibunya, Rabiah. Noriko melarikan Risham ke suatu tempat.

Segalanya bertemu titik noktah apabila Risham berkahwin dengan Noriko dan memulakan hidup baru mereka di Brinchang, Cameron Highland; dengan mengusahakan 'Strawberry Harajuku'. Sabrina kecewa kerana cintanya tidak kesampaian. Noriko memeluk Islam dan mereka hidup bahagia walaupun sesekali hati kecil Risham terusik dengan kenangan lamanya bersama Sabrina. Tamat.

Pada hemat saya, watak yang diwujudkan berjaya diadunkan dengan baik sekali. Konflik-konflik yang merangkumi aspek kekeluargaan, persahabatan, percintaan dan dendam sebuah kehidupan nyata mampu membawa pembaca ke suatu alam lain dengan penuh debaran dan kejutan. Renjisan kerohanian melalui perspektif Islam menyegarkan jalan cerita. Novel ini turut mendedahkan kepada pembaca tentang budaya yakuza. Namun, di pengakhiran cerita muncul beberapa persoalan kecil seperti bagaimana Noriko memeluk Islam? Siapakah Iskandar sebenarnya? Siapa yang menyelamatkan kekecewaan Sabrina? Bagaimana Risham boleh menikah dengan Noriko? Dan beberapa persoalan lagi. Saya percaya ada sebab mengapa persoalan sebegini tidak ditonjolkan oleh penulis. Namun ia hanyalah sudut pandang saya yang maha kerdil ini. Namun secara peribadi, saya merasa bahawa Sabrina lebih berhak ke atas cinta Risham walaupun kepercayaannya sedikit tercalar kerana pembunuhan yang berlaku. 

Sekian. Terima kasih.

1 comments:

  1. saya cukup suka cerita berlatar belakangkan samurai. pernah punya cita-cita ingin jadi samurai. hehe

    ReplyDelete