Kakinya melangkah laju. Kami yang baru sejenak
tiba terhincut-hincut sesaat dua, membontoti Ustaz Nizam. KL Sentral tidak
begitu sesak pagi-pagi begini. Tetapi kukira ia sibuk seperti biasa. Manusia bergerak
pantas; sibuk dengan urusan masing-masing. Mataku sempat menjeling ke arah
ruang menunggu KTM Intercity. Boleh tahan ramainya.
Kereta bertali arus tidak memberi peluang kami
melintas ke seberang. Sesekali Ustaz Nizam menoleh ke belakang. “Cepat-cepat.” Tangannya
tergawang-gawang menggesa kami mengekorinya dengan pantas. Peluh sedikit
berjejetan dengan matahari yang semakin meninggi, ditambah langkah dibuka
luas-luas untuk menyaingi ustaz nun di depan sana. Kira-kira 600 meter juga
jarak Muzium Negara dari KL Sentral jika berjalan kaki.
Pintu Muzium Negara sudah kelihatan. Kami disambut
dengan batu kilometer Tanjung Malim yang sedikit besar itu. Ada lumut nipis yang
menyinggah di batu putih itu. Kak Afaf termengah-mengah, Kak Aida mengelap
peluh yang sedikit mengalir di bening nipisnya itu, dibetul-betulkan tudung
putihnya. Natirah pula tidak berhenti senyum sedari keluar dari LRT tadi. Mengapa?
Entahlah. Kak Izzah pula senyap sahaja. Barangkali dirinya sudah hanyut ke
dalam tempat bersejarah penuh nafas itu.
Kami memulakan pengembaraan ke muzium dengan
meninjau-ninjau kawasan di luar muzium, cuba mengamati bentuk dan seni yang ada
pada bangunan tersebut. Kata orang, sebelum mengetuk pintu diintai-intai dahulu
bunga di laman. Muzium Negara ini dibina selepas enam tahun kemerdekaan Tanah
Melayu dan telah memakan masa sekurang-kurangnya tiga tahun. Di sebelah pintu
utama terdapat dua lukisan mural yang cukup besar, panjangnya dalam sepuluh
hingga lima belas meter mungkin. Tingginya pula kuanggarkan dalam lebih kurang
lima meter. Kedudukannya agak tinggi dari tanah, seolah-olah tergantung di
udara. Sangat mengagumkan apabila mural tersebut terbentuk daripada mozek Itali
yang begitu kecil saiz setiap satunya. Menurut Ustaz Nizam, mozek ini adalah
hasil sumbangan seorang jutawan dari Singapura. Mozek yang mencatat tahun-tahun
penting dalam sejarah Melayu ini berbicara pada kami seolah-olahnya kami berada
di zaman itu.
Zaman penanaman getah secara besar-besaran, zaman
Jepun masuk menjajah, zaman kemerdekaan dan sebagainya. Menurut Ustaz Nizam, mural
ini diusahakan oleh seorang susuk yang cukup berjasa dalam pembinaan Muzium Negara
ini; Tan Sri Mubin Sheppard. Langsung duit negara tidak disentuh. Beliaulah antara
orang yang membantah cadangan rekaan Muzium Negara yang dikemukakan oleh pihak
luar, sebelum mengusulkan beberapa orang arkitek tempatan untuk merangka seni
bina bangunan ini. Maka, terhasillah bangunan yang mengadunbaik seni bina tradisional
Kedah, Terengganu dan Kelantan ini. Matahari menyengat bisa kala ustaz memberi penerangan
tentang hal ini. Mendengar penerangan ustaz, hati aku berdialog sendiri; ‘Pasti
Tan Sri Mubin sedih jika melihat anak bangsa hari ini yang sukar sekali
menghayati sejarah. Ah, sedih benar!’
Kami masuk ke muzium yang terbahagi kepada
empat galeri itu hanya dengan tiket berharga dua ringgit. Empat galeri dengan
ketinggian seratus dua belas kaki ini nyata begitu klasik dan pengembaraan kami
dimulai dengan galeri A yang menempatkan artifak-artifak di zaman Paleolotik,
Neolitik, Mesolitik dan Logam. Aneh sekali rasa di hati apabila seakan-akan
tidak bertemu titik pertembungan antara kisah-kisah nabi terdahulu yang dirakam
dengan sejarah umat manusia ini. Aku bingung sendiri.
Sejurus Ustaz Nizam menggambarkan kepada kami;
“Jika dinisbahkan umur bumi yang sebenar dengan kehadiran manusia, maka boleh
saya katakan manusia hanya muncul pada waktu tengahari 31 Disember dalam satu
tahun lengkap,’ terpana aku. Betapa manusia ini adalah pendatang asing di muka
bumi ini. Oh manusia, begitu singkat, pendek dan mudanya usiamu jika
dibandingkan dengan usia bumi ini. Betapa!
Ustaz menerangkan satu-persatu zaman yang ada
di Malaysia. Bagaimana perkembangannya, apa perkaitannya, peristiwa-peristiwa
besar yang berlaku dalam sejarah umat manusia dan sebagainya. Jika diteliti,
zaman-zaman ini mempunyai signifikan masing-masing dan memberi impak yang
berbeza pada waktunya. Sepertimana seorang anak yang membesar dan mempelajari
pelbagai perkara baru, maka itulah yang merubah seorang anak kecil itu menjadi
dewasa. Mungkin manusia juga begitu; dari buta teknologi sehinggalah berjaya
mencipta logam dengan teknologi tersendiri. Pinggan, mangkuk, gendang dan
pelbagai alatan dipamer elok dalam bekas kaca.
Di penghujung galeri A, aku cukup tertarik dengan
candi-candi yang ditemui oleh ahli arkeologi. Bagaimana agama Hindu-buddha
terlebih dahulu mengambil tempat di Tanah Melayu, lalu menjadi anutan sejagat
manusia di waktu itu. Dan bangsa Melayu yang begitu terkenal dengan pelbagai
jenis kemahiran. Hebat. Bangsa kita cukup hebat berdagang, cukup mahir dengan
ilmu pelayaran, cukup bijak menguruskan hal ekonomi dan sebagainya. Benarlah,
terkadang keadaan terpaksa itu akan memungkin segalanya berlaku. Benarlah,
sengaja moyang kita mendirikan muzium segah ini agar cucu-cicitnya tahu; agar
cucu-cicitnya mengerti bahawa yang tersisa dari keringat hari ini adalah hasil
usaha semalam; agar cucu-cicitnya ini mengerti bahawa yang menghubungkan zaman
kini dan zaman lampau adalah sejarah; agar cucu-cicitnya ini tahu yang bakal
melorek sejarah itu juga adalah bangsa hari ini. Betapa!
Selama kira-kira empat jam bersama ustaz dan
sekumpulan senior (Kak Aidah, Abang Faiz, Abang Hasbullah, Kak Izzati, Kak
Izzah Solehah, Kak Syitah dan Natirah) nyata membuatkan aku tepu untuk
mencerna. Bagaimana salasilah Raja Melayu yang begitu kuat dalam mempertahankan
maruah masing-masing, lantas menimbulkan berbagai perselisihan. Diberitakan pula
tentang kedatangan Islam ke Tanah Melayu lantas membina kerajaan Islam yang pertama
iaitu Kerajaan Perlak, diikuti Pasai, Melaka dan seterusnya. Ilmu yang terkuak
dari seorang Ustaz Nizamuddin Alias itu umpama air mengalir, begitu mudah,
lantas menghidupkan hati-hati yang kering dan dahagakan ilmu.
Aku sayu, sayu dengan suara Ustaz Nizam yang
serius dan pandai berjenaka itu. Mulutnya tidak henti bercerita seolah ingin
dicurahkan segala ilmu di dada, supaya anak-anak muda yang berdiri tegap di
hadapannya ini akan meneruskan pula legasinya; menjadi pencinta sejarah. Tepat sekali,
manusia yang tidak ingin menoleh ke belakang walau sejenak adalah manusia yang mudah lupa diri. Kita sememangnya
tidak sempat berjumpa dengan mereka - Tan Sri Mubin Sheppard dan susuk Tunku
Abdul Rahman-, tetapi apa yang generasi mereka tinggalkan adalah sebongkah rasa
yang tercerna pada helaian-helaian manuskrip, dan pada ukir seni pending,
destar, tengkolok, keris serta mahkota kebesaran. Sungguh, terima kasih itu
tidak akan pernah cukup untutk mengungkapkan cinta yang tertangguh ini!
p/s: Terima kasih banyak-banyak kepada senior! Arigatou!
0 comments:
Post a Comment