Monday, April 14, 2014

Salam terindah untuk penukil blog Hikayat Musafir Faqir, cukup saya gelarkan dia Si Musafir.
Si Musafir yang menjemput saya menghiasi dan menukang blognya sedikit sebanyak. Terima kasih atas kepercayaan yang diberikan, akan akak manfaatkan sebaiknya. Meski usia perkenalan tidak sampai setahun, dia sudah saya anggap seperti adik sendiri sementelah saya juga mempunyai seorang adik perempuan berusia 17 tahun.Ya, bakal menduduki SPM tahun ini. Doakanlah dia. Orangnya beda berbanding saya, baik dari segi pemikiran, personaliti, mahupun sikap. Dan saya terlalu bersyukur dikurniakan adik sepertinya - satu-satunya insan yang boleh bersabar dengan saya hingga sekarang-.

Adik-adikku,

Perjalanan kita masih terlalu jauh. Sejauh bintang Kartika yang cuba engkau genggam. Nun liat di sana, bintang itu mengerlip dan berkilau, menggamit hasrat hati seorang remaja belia yang baru melangkah ke dunia sebenar. Kehidupan adalah rencah adunan pahit dan manis. Sesekali ia akan menolak kita, menghunjam ke dasar yang paling dalam, melambung-lambung pula hingga menggapai pelangi indah dan ada kala ia akan sepi tanpa lagu, umpama tasik tenang tanpa segarit suka mahupun duka.

Mahukah adik-adik dengarkan sebuah kisah rakyat yang masyhur tentang seekor gagak dan balang air? Ya, kisah masyhur itu. Mari akak kisahkan kembali. Di suatu tempat terpencil, terjadinya musim kemarau panjang. Terbanglah Sang Gagak mencari bekalan air untuk menampung dirinya yang kian kehausan. Kala ia menjumpai sebiji balang air, ia kegembiraan. Namun gembira itu lekas terusir di saat melihat terdapat hanya sedikit air di dalam balang tersebut dan tiadalah upayanya dia untuk meminum air tersebut dek paruhnya terhalang pada mulut balang yang kecil. Dia mengeluh dan terus berfikir. Lihat adik-adik, tidak ditinggalkan terus harapan yang secebis itu. Maka dia mendapat satu idea. Dikumpulkannya batu-batu kerikil sekitar kawasan tersebut, kemudian dimasukkannya ke dalam balang. Sehingga akhirnya air itu naik sedikit demi sedikit kerana balang mula terisi dengan batu-batu kerikil. Sampai saat batu penuh, maka air itu dapat dinikmatinya sepuas hati.

Ayuh kita lihat apa yang ada di sebalik kisah ini. Akak memetik kata-kata Prof Muhaya,

"Orang jernih akan memikirkan solusi, manakala orang keladak hanya mengeluh tentang apa yang dihadapi"

Mudah bukan?


Adik-adik yang disayangi,

Harapan yang secebis itu bukan untuk kita tangisi, apalagi menyesal akan kondisinya yang sedikit cuma. Harapan yang sedikit itu adalah petanda bahawa Allah swt ingin kita berusaha dengan lebih gigih. Akak sangat percaya setiap apa yang Tuhan ciptakan atau timpakan pasti ada sebab musababnya. Apabila datangnya cabaran, maka cuba kita telusuri kembali apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh Allah kepada hamba-Nya yang maha kerdil ini? Apa mesej yang ingin diberitahu? Apa pengajaran yang aku boleh belajar? Tuhan tidak pernah kejam, Dia hanya ingin mengajar kita!

Memetik kembali kata-kata Prof Muhaya,

"Orang berjiwa kecil apabila berdepan dengan cabaran seumpama berada di dalam sebuah tandas sempit, kemudian didatangi seekor lipas, maka dia terjerit-jerit kerana menganggapnya sebagai satu masalah yang cukup besar. Orang yang berjiwa besar pula apabila berdepan dengan cabaran seumpama sedang berada di dalam sebuah zoo yang besar dan dihadapannya kini terdapat seekor harimau, namun dia tidak terjerit-jerit seperti orang pertama tadi kerana dia melihat itu sebagai satu masalah kecil"

Jauh kita meneroka bersama. Apa yang ingin akak tekankan di sini hanya erti sebuah pengharapan. Masih ingatkah adik-adik akan kisah Nabi Ismail dan ibunya, Siti hajar yang ditinggalkan di padang kering kontang tanpa penghuni? Di kala itu, siapa yang ada untuk mereka bergantung harap? Siapa yang mereka punya untuk bersandar penat dan lelah? Pada siapa akan mereka adukan segala kesulitan bahana malapetaka yang mungkin menimpa?

Tiada sesiapa, adik-adik. Tiada sama sekali. Mereka hanya punya Dia. Dan kita juga, apabila tibanya saat perpisahan yang sementara namun memeritkan itu (kematian), kita tidak punya sesiapa sebagai pengandar kehidupan. Cukuplah Dia sebagai peneman sepanjang meniti alam kehidupan ini.

"Hasbunallah wa ni'mal wakil"

0 comments:

Post a Comment