Monday, April 7, 2014

Aku menukilkan ini di saat dalam LRT, menuju pulang ke Teratak Budi.

Hati yang lembut (mungkin) menyebabkan aku cukup tersentuh dengan tindakan seorang uncle. (Heh,perasan)

Dalam LRT ini, aku berdiri, dengan plastik subway dan beg sandang berisi madu tualang-hasilku dari Masjid Jamek.

Entah bagaimana, saat mata meliar dengan sekeliling, mataku terpandang seorang uncle, sekitar 40-an aku kira. Dengan hanya ber'short pant' petak-petak, berkasut ungu dan berkaca mata tebal bingkai hitam, dia memandang aku. Aku tersenyum. Bukankah senyum itu satu sedekah?

Dia berdiri tiba-tiba. Aku mengangkat kening apabila tangannya mengunjukkan tempat duduknya yang kosong; menyuruh aku mengambil tempat. Aku terkejut, tersenyum dan menggeleng laju. Serasa malu aku yang muda ini ingin melabuhkan punggung kala LRT sesak denga
n manusia yang pelbagai.

Dia mengangguk kepala tanda mempersilakan lagi. Libang libu juga rasanya.

Tidak semena-mena, seorang adik perempuan duduk. Dan uncle itu tersenyum.

Santak kini aku terfikir, mengapa uncle itu berbuat begitu? Kelihatannya tidak seperti orang Malaysia. Mungkin faktor budaya di negara asal uncle yang mengutamakan wanita ataupun muka aku yang nampak 'so pitiful'? (Er. Selalu orang cakap macam tu. Heh)

Apapun, terima kasih uncle!

25 Februari 2014

0 comments:

Post a Comment