Monday, January 5, 2015

              Saya hanya membiar cebisan-cebisan biskut kraker yang dimakan bertemankan Nescafe tadi dibawa lari semut-semut kecil, saat fikiran menerawang jauh merenung tahun 2015 yang sudah jauh lima hari ke hadapan. 

               Saya masih saja tersekat pada tanggal 31 Disember 2014. Mungkin terlupa membawa roh dan jasad memasuki ruang 2015. Atau saya yang masih degil berada di alam sana. 

               Petang ini cuaca mendung. Langit tampak sedikit gelap dengan tompokan awan hitam di mana-mana. Tiada matahari. Tiada hujan juga. Malu-malu ingin turun, memuntahkan isinya.

               Petang ini juga saya sempat bermesra dengan angin sejuk, dibawa dari bukit nun seberang sana. Sempat dicicipi Nescafe bancuhan kedua saat fikiran mula melakar dan mengimbau kembali segala coretan 2014. 

               Apakah saya masih belum bersedia untuk 2015?

               Apakah saya masih belum terjaga dari lena yang panjang?

               Apakah segala janji yang lepas-lepas tidak ingin saya tunaikan?

               Apakah saya masih ingin berdiri di tapak yang sama?

               Lalu untuk apa saya laung-laungkan belajar adalah bererti berfikir melebihi apa yang kita dapat dalam kelas?

               Serasanya ingin saja saya lari sekejap menjadi Aristotle yang menjawab persoalan dengan persoalan. Atau menjadi Descartes yang seringkali menyoal segala-galanya.

              2014 mungkin menjadi tahun pemisah yang ketara. Satu penggal saya diberitahu Tuhan bahawa saya punya potensi dan bakat. Satu penggal lagi saya dirundung duka yang tidak berkesudahan. 

             Duka yang lukanya tidak mampu saya beritakan. 

             2014 juga Anas hadir. Diam duduk di sisi saya. Dan tanpa kata, segalanya akan kembali baik dengan kehadirannya. Duka sedikit terubat.

            Siapa Anas? Ramai yang bertanya. Kawankah? Atau keluarga? Usah bertanya pada sahabat karib saya, atau adik saya. Pada mereka tiada jawapannya.

         Mari. Tanyakan pada saya.

          Saya merenung lagi banjaran hijau tua yang membabar di sekeliling UIA ini. Besar. Tenang. Dan damai. 

          Terus hinggap di kepala bahawa banjaran ini berkhidmat seadanya untuk manusia walaupun seringkali manusia itu khianat padanya. 

          Ya. Kita juga begitu. Harus saja berbakti pada manusia lain. Usah difikirkan tentang diri sendiri sahaja. Masih ramai di luar sana yang perlu kita hulurkan tangan dan senyuman.

          Petang ini tidak menjanjikan apa-apa sebagaimana catatan pendek ini yang kurang isinya melainkan saya mula mengerti bahawa 2014 harus pergi segera. Ada janji yang perlu saya tepati dan lunasi pada 2015 ini.

         Mata kembali menala ke dada langit, mencari benih-benih hujan yang ingin turun. Tiada. 

         Semoga 2015 saya akan lebih cemerlang. Semoga 2015 akan lebih banyak harapan, mimpi dan impian. 

         Ya. Semoga 2015 hadir dengan jiwa yang meresap dan pengertian yang dilatari dengan kesedaran. Semoga dan semoga. 
          



          

0 comments:

Post a Comment