Friday, May 27, 2016

Ke hadapan Abang Ngah,

Buat apa tu? Siapa yang teman sekarang? Ammar ada ke? Dah besar kan dia?

Abang Ngah nak bangun tak? Abang Ngah tunggu lah saya balik dulu kalau Abang Ngah nak ke mana-mana pun.

Semalam saya dapat berita Abang Ngah masuk ICU, saya menggigil, menangis perlahan. Masuk bilik sendiri, menangis lagi sampai tertidur. Penat menangis.

Abang Ngah nampak tak semua datang tu? Mak Long ada, umi, Cik Ngah, Abang Wan dan Along pun ada.

Along cakap dulu waktu Along koma, Along boleh rasa orang datang dan pergi, boleh dengar suara, cuma tak boleh buka mata dan tak boleh bersuara. Macam paralysed. Macam tu ke Abang Ngah? Semua ada ha. Cik Su pun datang dari Pulau Pinang. Kak Shida je duduk rumah. Dia masih dalam pantang.

Abang Ngah nak puasa tak? Macama dulu-dulu tu. Tolonglah bangun Abang Ngah. Mak Long dulu pun masuk ICU, tapi alhamdulillah sampai sekarang sihatnya berkebun kat Bukit Jalil tu. Abang Ngah bangun ya? Semua tunggu ni.

Doktor cakap otak Abang Ngah dah kena brain damage. Kalau Along dan Mak Long boleh bangun, takkanlah Abang Ngah tak boleh kan? Semalam Tuhan bagitahu saya, walaupun saya sayang Abang Ngah, saya kena ingat ada yang lebih menyayangi Abang Ngah lebih dari kami sekeluarga. Tapi saya dah bagitahu DIA balik, saya masih perlukan Abang Ngah saya. Kami masih cintakan dia. Saya belum sedia nak dengar apa-apa berita pasal Abang Ngah.

Abang Ngah bangun ya? Kuat semangat ya? Semalam Abang Long menangis. Dia bagitahu dalam group whatsapp keluarga. Semua tenangkan Abang Long. Umi pun menangis. Mak Long. Umi Abang Ngah pun tak putus menangis. Semua cakap Abang Long kena kuat sebab Abang Ngah perlukan kita semua. Semua menangis. Tapi tolonglah. Jangan menangis depan Abang Ngah.

Saya dengar lagu Labrinth, Jealous berulang kali. Maaf, Abang Ngah. Airmata taknak berhenti mengalir. Ingat satu Abang Ngah. Abang Ngah selalu tak sempat belanja saya macam Abang Ngah belanja kita sekeluarga. Dah tiga kali kan Abang Ngah belanja Nando's pada keluarga besar kita. Selalu tak sempat dengan saya.

Bangun ya? Saya balik bulan tujuh kita sambung borak okey?

0 comments:

Post a Comment