Thursday, June 16, 2016

3 hari ini menerima tetamu yang tidak disangka. Tamunya jauh dari Indonesia. 

Pak Jono, Mas Andri, Pak Saifudin dan Kak Ria. Kesemuanya datang atas dasar konferens di Yeldiz Technical University, Istanbul. 

Tiga hari bersama mereka, banyak sekali yang saya pelajari.

Pak Jono, ketua jabatan Ekonomi di univerisit di Indonesia, seorang yang begitu fotogenik, lucu dan seorang traveller yang banyak pengalaman.

Pak Saifudin seorang pensyarah yang agak pendiam, sopan dan lebih enak memerhati di banyak masa.

Mas Andri pula seorang bongsu yang jauh lebih tua dari saya namun masih ada manjanya sebagai bongsu. Aduh bongsumu yang buat aku ketawa sepanjang masa.

Kak Ria pula lebih berperanan sebagai seorang kakak di antara kami, menyeimbangkan antara kematangan dan kemanjaan sekaligus bertindak sebagai tourist guide kepada Pak Jono.

Pernah satu masa Pak Jono bercerita tentang universitinya, antara seloroh dan serius mempelawa aku mengajar di sana. Aku juga berseloroh memberitahu aku ingin sambung belajar lagi; S2 (Masters). Amin moga makbul. 

Tidak banyak yang dibualkan tetapi jelas sekali Pak Jono ini begitu berhikmah dalam menyampaikan nasihat. Dalam banyak katanya kami banyak gelak namun aku kesani juga teguran-teguran yang terlalu cukup halus untuk seorang anak muda. Syukur sungguh aku ketemu Pak Jono. 

Andri pula orangnya agak berterus terang dan straight-forward. Begitu telus. 

Seingat aku waktu kami dalam perjalanan ke Lapanga Terbang Ataturk, Pak Jono menunjukkan gambar-gambarnya di Mekah sewaktu umrah beberapa hari lepas. Terus disahut Andri, "Celananya dipakei ato enggak pak?" 

Yang aku faham lebih kurang begini, "Seluar dalamnya dipakai atau tidak di dalam ihram itu, pak?" 

Lebih kurang begitulah. Langsung terus disambut Pak Jono, "Ish kamu ini, itu nanti-nantilah ceritanya.", sambil ketawa. 

Si polos itu menyambung, "Oh iya. Bukan di hadapan mereka ya pak?" sambil tangannya menunjukkan kepada kami berdua yang perempuan ini. 

Aduh macam-macam. Terima kasih Tuhan menyampaikan mereka kepada aku. Terima kasih juga menyampaikan aku ke sini. Untuk segala macam orang yang Engkau izinkan aku ketemu, terima kasih sungguh-sungguh. 

Melaluinya aku mengenal diri dan memperbaiki apa adanya.

Ini sedikit gambar bersama mereka. Moga ketemu lagi dong! Jika aku ke Indonesia nanti, aku akan mampir ke Bogor ya!


Dolmabahce Palace; istana mewah di Istanbul.
Iftar.
Life is always fair ain't?
Hari pertama buka puasa di Sultanahmet. Meriah!

Nice.

When everyone try to chill out!

Favourite photo.

Terima kasih!

0 comments:

Post a Comment